08-519 475 10 info@sfvf.eu

Bränder i fordon är något som får återkommande medial uppmärksamhet. Dessa bränder i el- och hybridfordon riskerar att undergräva implementeringen av denna typ av fordon och fördröja övergången till förnyelsebara bränslen.

Därför blir Sveriges Fordonsverkstäders Förening en aktiv part i ett nytt projekt om hur brandrisker med litiumjonbatterier i fordon ska hanteras.

– Projektstarten är satt till 7 maj och projektfinansieringen klar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

SFVF har god kunskap i dessa frågor genom bland andra ordföranden Tommy Hultberg som bland annat tog fram El-handboken branschstandard från 2012, Mekonomen som har både lång och bred erfarenhet från Norge samt medlemsföretag.

– Att få vara med och dra upp riktlinjer tillsammans med RISE (Research Institutes of Sweden), Scania, Dafo, NEVS och Fogmaker kommer att leda till säkrare hantering i alla miljöer, säger Bo Ericsson.

Förutom ett hot mot personsäkerhet innebär dessa bränder stora samhällskostnader relaterade till räddningsinsats, avstängning av vägar, köbildningar, produktionsstopp och miljöbelastningar orsakade i huvudsak av rökgaser och släckvatten. Samtidigt finns det en risk för brand inne på en verkstad i samband med reparation av ett elfordon och det är viktigt att verkstadspersonal, precis som blåljuspersonal och bärgare, har rätt kunskap i området.

– Ökad användning av tunnlar och infrastruktur under mark, exempelvis Nya Slussen med bussterminal under mark, ställer också högre krav på hanteringen av fordonsrelaterade brandrisker på grund av de stora konsekvenser som brand i en tunnel eller undermarksanläggning kan medföra. Man ska heller inte glömma att en del verkstäder ligger under jord, säger Bo Ericsson.

Syftet med projektet, som ägs av RISE, är att kartlägga brandriskerna med li-jonbatterier och minska konsekvenserna av bränder. En viktig säkerhetsaspekt med li-jonbatterier är att de endast är stabila inom till exempel ett begränsat temperatur- och spänningsfönsterintervall. Det finns i viss utsträckning råd och handböcker för hur säkerheten för batterimoduler ska hanteras, men det saknas exempelvis provningsmetoder för hur släcksystem kan verifieras.

– I vissa fall ges råd för vilka släckmedel som bör användas, men dessa råd motsäger ibland varandra och det är oroande. Även här känns det bra att vi är med och säkerställer hur det ska gå till, säger Bo Ericsson och fortsätter:

– Vikten av att hantera och minska antalet fordonsbränder kan inte överskattas. Inte minst när vi går mot mer automatiserade fordon. Föraren har i dag ett enormt ansvar när det gäller att upptäcka brandrisker, detektera brand och bekämpa brand. Att vara i framkant för våra medlemmars och branschens bästa, känns väldigt bra.