08-519 475 10 info@sfvf.eu

Redan för några år sedan startade SFVF föreläsningar i Praktisk Bilverkstad.

– Upprinnelsen var att en domare i Allmänna Reklamationsnämnden ställde en fråga till mig. Domaren sa ”Bosse, nu pratar du om MOST-nätverk och CAN-nät. Jag har inget körkort och har aldrig öppnat en motorhuv på en bil. Vad är det du pratar om?”, berättar Bo Ericsson, vd för SFVF.

I Ronneby Brunn genomfördes två föreläsningspass för Konsumentverket, Hallå Konsument, Allmänna Reklamationsnämnden, Konsumentvägledare, politiker och Konsumentbyråerna.

– Intresset för vår bransch och teknikutvecklingen är stort vilket är glädjande, säger Bo Ericsson.

Frågorna haglade, vilket verkligen visade att det är högt i tak och på ett stort engagemang. SFVF tog tillfället i akt att informera om Eurogarant, Certifierad Verkstad, Certifierad Fordonstestare, Godkänd Bilverkstad och branschens digitala servicebok. Deltagarna var positiva till SFVF:s stora engagemang för att trygga bilägares köp av tjänster.

Att hjälpa bilägaren med korrekt dokumentation av service i ett transparent system via Digital-Servicebook.com, gillades av konsumentvägledarna.

– Dokumentationskravet ligger idag helt och hållet på bilägaren, säger Ulf Stefansson, jurist hos SFVF, och fortsätter:

– En stämpel i biltillverkarens egen digitala servicebok är inte värt mycket för varken en bilägare eller en fri verkstad (undantaget Hyundai red.anm.). Stämpeln i sig är endast giltigt för en auktoriserad verkstad, men om kunden väljer en fri verkstad måste serviceprotokollen sparas manuellt i pappersform. Att spara allt digitalt med full dokumentation och bibehållna garantier ger ett mervärde och skydd för bilägaren och en kvalitetsstämpel för den fria verkstaden.

Avslutningsvis var det frågor och funderingar om gas- och elfordon och olyckorna som har skett under det senaste året.

– Det känns bra att vi hade svar på alla frågor från deltagarna, avslutar Bo Ericsson.