08-519 475 10 info@sfvf.eu

Att låta kunderna slippa betala för att de är missnöjda med något som verkstaden utfört för att sedan köra iväg med sina fordon är ingen bra idé. Att låta kunderna betala mot faktura kan även det straffa sig rejält om kunderna sedan inte betalar. Att endast acceptera direktbetalning innan fordonet lämnas ut är det bästa ni kan göra.

Om ni inte från början ingått avtal med kunden om fakturabetalning har verkstaden alltid rätt att hålla kvar ett fordon till dess att full betalning sker. Är kunden ändå missnöjd med det utförda arbetet får denne i sådana fall göra en invändning på fakturan och snällt betala för att ha rätt att få ut bilen. Så säger lagen.

För att minimera tvister kring betalningen är det lika viktigt att kundens signatur finns på arbetsorder eller att kunden på annat sätt skriftligen bekräftar arbete och kostnad. En bekräftelse på annat sätt görs lämpligen via sms eller e-post.

Utser kunden någon annan som betalare är det även här viktigt med ett skriftligt godkännande av arbetet för att visa att kunden trots allt är beställare av den utförda tjänsten. I dessa fall är det extra viktigt att inte lämna ut fordonet till beställaren förrän full betalning skett från betalningsansvarig. Om den som är betalningsansvarig enligt beställaren motsätter sig att betala är signaturen viktig eftersom denna gör beställaren solidariskt betalningsansvarig gentemot verkstaden.

Om kunden kört iväg med sitt fordon trots obetald reparation och sedan inte betalar finns det få incitament för denne till att dra tvisten vidare till exempelvis ARN och begära betalningsbefrielse. För att ni som verkstad ska kunna få betalt är det nog tyvärr så att ni får gå vidare med ett betalningsföreläggande till Kronofogden och om kunden inte betalar blir det ett ärende för Tingsrätten. I många fall sker även en förlikning i Tingsrätten trots att ni som verkstad har rätten på er sida. Detta görs för att domstolsväsendet i allmänhet har som mål att uppnå förlikningar vid ekonomiska tvister.

Det blir allt vanligare att kunder inte betalar varför det är så viktigt att inga fordon lämnas ut förrän full betalning erlagts. Det blir oerhört tidskrävande för er verkstäder att kräva in betalningarna och det är då bättre att en missnöjd kund själv får göra jobbet och gå vidare till ARN eller domstol.

Den enda säkerhet mot full betalning som i regel kan ställas är kundens fordon. Detta ska ni hålla hårt på då kostnaden för tiden det tar att lyckas få betalt i många fall överstiger intäkterna från själva det utförda arbetet som ni kräver kunden på.

Detta är 2018 års bästa juridiktips!

Om ni inte har tid att göra rätt från början, hur ska ni då få tid att göra om det?

Ulf Stefansson

Jurist 

Sveriges Fordonsverkstäders Förening