08-519 475 10 info@sfvf.eu

Som företrädare för Nordens största verkstadsförening kommer SFVF:s vd Bo Ericsson att prata verkstad på Konsumentvägledardagarna i Ronneby i mitten av maj.

– Det känns naturligtvis oerhört inspirerande. Mig veterligen har branschen aldrig fått en sådan här möjlighet att föreläsa för så många och besvara frågor. Samtidigt är det ett bra tillfälle för oss att etablera en närmare kontakt med alla konsumentföreträdare, säger Bo Ericsson.

Utvecklingen med våra fordon går fort och det är inte lätt för konsumentvägledare att handha bilfrågor.

– Att inför runt 400 konsumentvägledare, Hallå Konsument, konsumentministern, ansvarig för ARN, lokala och riksdagspolitiker med flera hålla föreläsning ska bli riktigt trevligt. Det här är också ett ypperligt tillfälle för SFVF att visa vad vi gör från branschens sida för att få nöjdare verkstadskunder och bilköpare, säger Bo Ericsson.

Eftersom antal årliga ARN-ärenden ökat från 2 000 till över 3 000 på tre år måste branschen göra mer för konsumenternas trygghet. Detta är speciellt viktigt eftersom 60 procent av bilköpen handlar om köp av begagnad bil (7 procent nybil) och 23 procent av bilreparationer. Resten handlar om gräsklippare, mopeder etc.

– Det finns mycket vi kan göra från branschens sida för att verkstadskunder och bilköpare ska få en trygg affär, säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF.

Därför har SFVF även startat Certifierad Verkstad (kvalitets- och miljöledningssystem) och Eurogarant (för skadeverkstäder) för kundens trygghet. Godkänd Bilverkstad i samarbete med MRF i kombination med övriga åtgärder som SFVF startat, kommer leda till ökad trygghet för bilköparen och verkstadskunden..

– Vi kommer fortsätta med åtgärder som kommer att leda till ökad trygghet, avslutar Bo Ericsson hemlighetsfullt.