08-519 475 10 info@sfvf.eu

En del skolor och verkstäder undrar varför Verkstadsföretagarna och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, inte samarbetar med MAF, Motorbranschens Arbetsgivareförbund.

– Jag förstår att det krävs en förklaring. Vid uppstarten av SFVF bokade jag ett möte med MAF där min ambition var att vi skulle samarbeta på samma sätt som jag gjorde när jag var hos min tidigare arbetsgivare. Jag har sedan tidigt 1990-tal arbetat med skolfrågor i olika sammanhang, suttit i programråd, besökt mängder av skolor, träffat massor av studievägledare, kommunalpolitiker, rektorer, lärare och elever. Tyvärr var intresset från MAF:s sida noll – något som överraskade mig, säger Bo Ericsson vd för SFVF och ordförande i Verkstadsföretagarna.

Skälet till att MAF var så avvisande berodde på, som de själva sa, att de endast ville arbeta med min tidigare arbetsgivare. En annan bidragande orsak var att vi då endast hade 300 medlemsföretag. Jag försökte både då och vid ett senare tillfälle förklara att SFVF ville arbeta för branschens bästa och ju fler som bidrar till detta, desto bättre.

Lyhördheten var fortsatt noll från MAF:s sida vilket gjorde mig förvånad, men framför allt väldigt besviken. Avsikten med ett samarbete var att tillsammans göra något bra för branschen. Men det var inte ömsesidigt, vilket irriterar mig.

När vi tre år senare fick möjligheten att starta en egen arbetsgivarförening tillsammans med Svensk Industriförening, SINF, blev jag väldigt glad – även om vi blev påhoppade av MAF som menade att ”vi var ute på en farlig väg”. Den enda farliga vägen var att nu hade MAF fått konkurrens för första gången sen 1932.

Största skälet till att vi inledde samarbete med SINF var att många av våra medlemsföretag ställde arbetsgivarfrågor till oss. Då vi i SFVF arbetar med civilrätt hade vi inte några svar att ge våra medlemmar. Fördelen för våra medlemmar i Verkstadsföretagarna är att man inte behöver kollektivavtal. Skälet till att det inte är tvingande, är att många företag i verkstadsbranschen är små och då är behovet av kollektivavtal litet.

Av och till läser och hör vi att MAF är branschen, vilket förvånar mig. SFVF har i dag över 2 300 medlemmar och vi är Nordens största fordonsbranschförening. Alla SFVF:s medlemmar har verkstad, vilket inte MAF:s medlemmar har. Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekondföretag och vi är i dag minst dubbelt så stora som MAF. MAF är således inte branschen – vare sig för oss eller någon annan. Däremot är de en del av branschen.

Verkstäder och skolor frågar sig varför vi startar ytterligare ett system för att säkra kvaliteten i skolan. SFVF:s och Verkstadsföretagarnas Kontrollerad Skolverkstad är ett komplement i den här frågan till MAF:s Motorbranschcollage. När det gäller branschambassadörer anser vi att fler måste göra mer för att vi ska nå framgång, annars kommer verkstad efter verkstad att gå sotdöden till mötes eftersom tillgången till personal är för låg i dag. Verkstäder behöver omgående nya medarbetare och den här åtgärden ger snabbt positiva signaler i vårt rekryteringsarbete till branschen.

Dessutom arbetar SFVF med myndigheter, departement och organisationer på den svenska bileftermarknaden. Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag. Långt mer än vad MAF gör.

Så vad är egentligen problemet?

Bo Ericsson

Ordförande i Verkstadsföretagarna och vd för SFVF