08-519 475 10 info@sfvf.eu

– Nu är det full rulle på juridikutbildningarna i branschen. SFVF planerar för att utföra över 25 juridikutbildningar under 2018, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening. 

Fredagen den 26 januari hade SFVF en juridikutbildning för Speedys alla verkstäder. Att Speedy tar greppet att utbilda samtliga sina verkstäder i juridik är också för att möta Godkänd Bilverkstads krav. 

Självklart är det bra att känna till vilka krav som ställs på en verkstad och då är det viktigt att verkstaden kan Verkstadens Reparationsvillkor.

– I och med Godkänd Bilverkstad kommer över 2 400 SFVF- och MRF-verkstäder att ha villkoren tillgängliga och synliga för kunderna. Aldrig har så många verkstäder använt sig av Verkstadens Reparationsvillkor som nu, säger Bo Ericsson som i samband med Autogloben på onsdag och torsdag kommer att informera besökarna om bland annat Godkänd Bilverkstad.

Speedy Bilservice hade konferens för alla sina verkstäder 26-27 januari. Förutom prioriteringen att ge alla verkstäder en grundläggande juridisk utbildning, behandlades även GDPR, Godkänd Bilverkstad och att befästa företagskulturen. Speedy har de senaste tre åren haft konferenser med cirka åtta månaders mellanrum för att befästa och utveckla sitt kundbemötande. Detta har resulterat i att kundnöjdheten har ökat efter varje konferens. Speedy Bilservice mäter kundnöjdheten via reco.se och har ett snittbetyg av 6 800 kunder på 4,63 av 5.

– Att 73 procent av våra kunder sätter en 5:a av 5, ska egentligen inte vara möjligt, säger vd Stefan Jakobsson stolt.

– Men det visar vilken styrka som kan byggas upp i en företagskultur om man jobbar systematiskt med utbildning.

Det ska bli spännande att följa Speedy Bilservice utveckling framöver. De ska under 2018 växa från 35 till 50 verkstäder. Detta med bibehållen kundnöjdhet.